Szeretünk fellépéseket nézni, mert inspiráló, vicces, megható. Új kedvenceket fedezünk fel magunknak és ámulunk, mit lehet kihozni egy-egy általunk is sokszor táncolt dalból.

És hát tegye mindenki a kezét a szívére, legalább egyszer mindannyian elábrándoztunk már arról, milyen is lenne, ha így tudnánk táncolni és minket tapsolna őrjöngve a közönség.

Hát igen… de fellépéseket nézni nem csak arra jó, hogy az állkapocs izomzatát eddzük 🙂 Ha az első ámulat után kicsit tudatosabban újranézzük a videókat, sokat tanulhatunk belőlük és egy-két jó ötletet szintén begyűjthetünk a gyakorláshoz. Ehhez összeszedtünk pár YouTube csatornát, hogy legyen mit nézni, és néhány tippet, hogy mire érdemes figyelni. Lássuk!

Mariela Sametband & Guillermo “El peque” Barrionuevo, forrás: Facebook

Lelőhelyek

Először vegyük sorra, hol találunk jó fellépés videókat! A YouTube kiapadhatatlan forrás, itt most csak a legnagyobb csatornákat soroljuk fel, ahol tényleg rengeteg videó elérhető. A fesztiváloknak általában van saját csatornája, szóval ott is érdemes lehet körülnézni.

030tango
Jonas nagyon jó barátunk és az egyik legkeresettebb srác, ha tangós fellépések megörökítéséről van szó. A csatornáján tömérdek páros fellépését találjátok berlini helyi milongáktól kezdve a legnagyobb nemzetközi tangó fesztiválokig.

Mediterranean Summer Tango Festival
Az egyik legnagyobb, de minden valószínűség szerint a legbulisabb nyári tangó fesztivál Porec-ben, a horvát tengerparton, ami a medenceparti délutáni milongák mellett a világklasszis tanár és fellépő párosoknak is köszönheti a hírnevét.

Tango Natural Belgrade
A belgrádi milonga hétvégéket, az újévi maratont és az évente több, mint 1 000 táncost vonzó májusi Encuentrót szervező Tango Natural iskola csatornája. Szintén több kazal videó az összes eseményükről, időnként egy-egy órájukról is.

Prischepov TV
Oroszországi tangós események videói.

Sultans of Istanbul Tango Marathon & Festival
Egy elég jó példa fesztivál csatornára, az isztambuli Sultans fesztiválon évről évre remek táncosok szerepelnek.

És hogy kicsit haza is beszéljünk, a két legfontosabb magyarországi nemzetközi fesztiválon készült videókat itt találjátok:

Most már van muníciónk bőven, nézzük, mire érdemes figyelni „mozizás” közben!

Figurák

Talán amire mindenki legelőször gondol, hogy milyen remek figurákat lehet ellesni a fellépő táncosoktól. Ezzel legyünk nagyon óvatosak, több okból kifolyólag:

● egy-egy fellépésen táncolt figura nem biztos, hogy milongán is megállja a helyét, vegyük figyelembe mennyi hely kell hozzá, milyen irányba halad

● próbáljunk realisták lenni saját képességeinket illetően, és tartsuk észben, hogy videóról tanulni magyarázat, tanári segítség nélkül nagyon nem egyszerű – félreértés ne essék, senki kedvét nem szeretném elvenni a kísérletezéstől, de azért ne essetek kétségbe, ha valami nem fog így menni

● szintén fontos észben tartani, hogy ezek között a fellépések között vannak részben vagy teljes egészében koreografált számok – ez azt jelenti, hogy a mozdulatok arra a zenére, a zenének arra az ütemére vannak kitalálva és begyakorolva; de még ha 100% improvizáció is egy fellépés, amögött rengeteg gyakorlás, ötletelés és kísérletezés áll – egy fellépésre komolyan fel szoktak készülni a táncosok, nem csak úgy kipattannak középre és uccu bele

Inspirálódni szuper dolog, és biztatunk is erre Titeket. A másolás ennek a folyamatnak az első lépése: a mozdulat megértése, reprodukálása. Ami azonban sokkal fontosabb, hogy ha ez már megvan, azzal a történetnek még nincs vége. Próbáljatok túllépni ezen a szinten: kísérletezzetek tovább a figurával, illesszétek be a táncotokba, szabjátok magatokra – lehet, hogy Nektek egy kis módosítással, eggyel több vagy kevesebb lépéssel fog igazán „lábra állni”. Lépésről lépésre ez a módja annak is, hogy megtaláljátok a saját stílusotokat. A gyakorlás mikéntjéről már egyébként írtunk, itt elolvashatjátok.

Séta

Bár talán nem annyira látványos, mint egy háton gancho (ezzel amúgy vitatkoznánk), érdemes megfigyelni a fellépők sétáját. Tőlünk is számtalanszor halljátok órán, hogy a séta a tangó alapja – nos, nem mondhatunk most sem mást 😉 De komolyan, nézzetek meg akárhány fellépést, döntő többségük egy szép sétával fog kezdődni! És hogy mit lehet ezen annyira nézni?

Leginkább azt, a táncosok hogyan fejezik ki a zenét ezzel az egyetlen struktúrával:

ritmika: egyenletesen, a zene alap lüktetésére sétálnak vagy tesznek bele ritmikai játékokat? Figyeld meg, ezeknek a ritmikai játékoknak a kapcsolatát az adott zenei résszel!
a lépések hossza: fel tudsz fedezni valamilyen összefüggést a zene karaktere és a lépések hossza között?
dinamika: lehet, hogy „csak” az ütemhangsúlyokon sétálnak a fellépőink, de hogyan? Milyen a séta karaktere és hogy függ össze a zenével? Lágy és andalgó? Katonás, hegyes? Valami mélyen gyülekező visszafojtott energiát áraszt, ami drámai feszültséget kelt? Gondolkozz el rajta és próbáld ki, hogyan tudnád kifejezni ezeket az érzeteket csak a sétán keresztül!

Zene és zeneiség

Már itt a blogon is idéztem ezt a Balanchine mondást: „Lásd a zenét, halld a táncot!” Szeretem, na 🙂 Iszonyatosan fontos dolgot fogalmaz meg: tánc és zene elválaszthatatlan összefonódását. Volt már olyan érzésetek zenét hallgatva, hogy szinte megelevenedett előttetek egy mozgás, egy tánc? Létezik ilyen, esküszöm! És még csak alkoholizálni sem kell hozzá – de persze aki úgy érzi, hogy egy pohár bor segít, annak egészségére 😉 Lényeg a lényeg, rengeteg eszközünk van arra táncosként, hogy kifejezzük, ami a zenében történik, amit hallunk. Mire figyelj?

hangsúlyok: a zenei hangsúlyokat hogyan mutatják meg a táncosok, milyen mozdulatokkal? És azt, ha nincs hangsúly, hanem átköt a zene? Előfordul olyan, hogy a táncosok egy nagy és látványos mozdulattal felnagyítanak egy pici zenei hangsúlyt, ami csak a zenét hallgatva talán nem is nagyon tűnne fel?
a mozdulatok, a tánc jellege: egyenesen vagy körkörösen haladó mozdulatokat használnak? Milyen érzést kelt Benned a tánc? Áradó, könnyedén lebbenő, légies? Éles, szögletes? Romantika a négyzeten vagy dráma a köbön? Hogyan függenek össze ezek az érzések a használt figurákkal? Hogyan függ mindez össze a zenével?
● és végül, de abszolút nem utolsó sorban: SZÜNETEK! Mikor, hogyan, miért pont ott? Nem győzzük eleget hangsúlyozni, hogy a tangóban meg szabad állni, sőt, kifejezetten jót tesz neki! Szünetekkel lehet tagolni a táncot, hagyni lélegezni. Az egész sokkal élőbb, érthetőbb és átélhetőbb lesz tőle.
Nézzetek csak meg pár fellépést, egyáltalán nem arról szólnak, hogy végigrohanják a számot, a figura számláló meg kiakad. Egyben figyeljétek meg azt is, hogy a szünet nem ürességet jelent, hohó, messze nem! Ahogy a szünet is zene, úgy a szünet tánc is. Az egymáshoz kapcsolódás és a jelenlét intenzitása egy percre sem tűnik el ilyenkor.

Szóval elő a pattogatott kukoricát és a jegyzetfüzetet, vessétek rá magatokat a YouTube-ra! Nyilván ezután sem lesz bűn csak úgy l’art pour l’art videókat nézegetni, de néha, amikor van egy kis időtök (mint például most), érdemes egy-két fellépést alaposabban kivesézni 🙂

A fellépésekre mint témára hamarosan vissza fogunk még térni egy következő posztban, kövessetek minket!


Kata

Kata

Tangót tanítani nem könnyű, hiszen érzeteket tanulni és a test nyelvére lefordítani sem az. Mindenkit más fog meg, és mindenki mást ért meg. Mindaz, amit eddig a mestereimtől láttam és megvalósítottam próbálom úgy visszaadni, hogy a tanítványaink a lehető legszebben tudják beépíteni a táncukba.

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük